گام به گام درس 2 فارسی هشتم
جواب خود ارزیابی ها و فعالیت ها
نام درس : صورتگر ماهر | موضوع : گام به گام درسی | پایه هشتم
جواب خود ارزیابی ها و فعالیت ها
گام به گام فارسی هشتم
درس 2 ::صورتگر ماهر
» معنی صورتگر ماهر
خودارزیابی صفحه 20 فارسی هشتم
خود ارزیابی صفحه ۲۰ فارسی هشتم
1- در بیت آخر شعر «صورتگر ماهر» به کدام یک از نامهای خداوند اشاره شده است؟
پاسخ: صورتگر، ماهر، بی تقلید
2- چه شگفتی های دیگری از زندگی مورچه میدانید؟
پاسخ: مورچه ها
تقسیم کار دارند. آنهایی که جوان تر هستند از تخم ها پرستاری میکنند.
بعضی ها نگهبان هستند. بعضی ها کارگر هستند بعضی ها مسئول تغذیه ملکه
هستند و…
3- چرا خداوند، در قرآن کریم، انسان را به اندیشیدن در شگفتیهای خلقت دعوت میکند؟
پاسخ: چون شگفتی
های آفرینش نشانه ای از قدرت خدا است. با اندیشیدن در این شگفتی ها به
چیزهای زیادی پی می بریم و می فهمیم که جهان براساس نظم و قاعده خاصی
آفریده شده است.
گفت و گو صفحه 22 فارسی هشتم
1- درباره «شگفتی های آسمان»، از منابع مناسب، مطالبی را فراهم آورید و آن را در کلاس بخوانید و درباره آن گفت وگو کنید.
پاسخ: امیر مؤمنان
علیهالسلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتیهای آن میفرماید:
«خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمانها را بدون این
که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکافهای آن را به هم آورد… و آفتاب را
نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شبها قرار داد.
بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق
اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت
باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آنها، شماره سالها و اندازه گیری
زمان ممکن باشد. پس در فضای هر آسمان، فلک آن را آفرید و زینتی از گوهرهای
تابنده و ستارگان درخشنده به یار است… و تمامی ستارگان از ثابت و استوار، و
گردنده و بیقرار، فرود آینده و بالا رونده، و نگران کننده و شادی آفرین
را، تسلیم اوامر خود فرمود».
2- در ابیات زیر، «خفاش» و «طاووس» به عنوان نشانه به کار رفته اند؛ درباره مفهوم نمادین هر یک از آن ها تحقیق و گفت وگو کنید.
نور خورشید در جهان، فاش است آفت از ضعف چشم خفاش است
طاووس را به نقش و نگاری که هست، خلق تحسین کنند و او خجل از پای زشت خویش
طاووس : نماد زیبایی و غرور
خفّاش : جهل و نادانی و شیطان
فعالیت های نوشتاری صفحه 22 فارسی هشتم
1- در متن درس، کلمه هایی بیابید که یکی از حروف زیر، در آن ها به کار رفته باشد؛ سپس آن ها را بنویسید.«ت، ط» ، «ث، س، ص»، «ق، غ»
«ق، غ»: غلام – سراغ – چراغ – قدرت – حدقه – عقل – نغز – برق – شوق – قاه قاه – تقلید – غیر
«ث، س، ص»: گوسفند –
صحرا – سرگرم – مسافر – سراغ – اسرار – چسبیده – سنگین – سرخ – حواس – داس
– جثّه – فصل – زمستان – استوار – سایبان – سبزی – خاص – صورتگر – تماثیل –
سان – صفحه – هستی
«ت، ط»: نمی توانم –
درخت – بی همتا – تاریکی – قدرت – شگفتی – تابان – می ترسند – متّحد –
کشتزار – انگشت – طاووس – استوار – چتر – تشبیه – دسته – تماشا – اطراف –
تماثیل – تصاویر
2- ارکان تشبیه را در هر یک از موارد زیر مشخص کنید.
الف) ملخ، دو پای داس مانند دارد که با آنها اشیا را برمی دارد.
الف) مشبه : دو پا
مشبه به : داس
وجه شبه : برداشتن اشیا
ادات تشبیه : مانند
ب) مهربان و ساده و بی کینه است مثل نوری در دل آیینه است
ب) مشبه : او [خدا]
مشبه به : نور
وجه شبه : روشنایی
ادات تشبیه : مثل
3- به کمک واژه زیر، یک تشبیه بنویسید، به طوری که همه ارکان تشبیه را دارا باشد.
خورشید: مشبه : امام زمان(عج) / مشبه به : خورشید پشت ابر/ وجه شبه : غایب بودن / ادات تشبیه : همانند
4- شاعر در سروده «صورتگر ماهر» به کدام پدیده های خلقت اشاره کرده است؟
پاسخ: فصل بهار
فرصتی برای اندیشیدن صفحه 28 فارسی هشتم
1- درباره ارتباط محتوایی این داستان با مصراع «از محبّت خارها گل میشود» توضیح دهید.
پاسخ: داستان دور
محور ایثار و از خود گذشتگی می چرخد. کشمکش اصلی داستان بین سه شخصیت
گیاه، مرداب و سنگ است. سنگ و مرداب بر سر زندگی بخشیدن به یک گیاه در
کشمکش هستند که به ظاهر در این کشمکش مرداب پیروز میشود و سنگ با ایثار
جان خود به گیاه حیات تازه می بخشد.
2- به نظر شما چه عواملی سبب گردید، از دل سنگ، چشمه پاک و زلال جاری شود؟
پاسخ: محبت، ایثار و از خود گذشتگی، دوست داشتن دیگران، زندگی بخشی به دیگران، دیگر دوستی و…