گام به گام درس 7 مطالعات هشتم

جواب فعالیت های مطالعات هشتم درس هفتم


نام درس : ارتباط و رسانه | موضوع : گام به گام درسی | پایه هشتم

جواب فعالیت های مطالعات هشتم درس هفتم


گام به گام مطالعات هشتم /  درس 7 :: ارتباط و رسانه

فعالیت شماره صفحه 37 مطالعات هشتم

فعالیت شماره صفحه 37 مطالعات هشتم

✅ 1ــ هر یک از شما به نوبت چند پیام را که از منابع مختلف در دو روز گذشته دریافت کردهاید، بیان کنید و بگویید
برای انتقال هر کدام، از چه رسانه ای استفاده شده بود.
پاسخ: جهت انجام این فعالیت باید انواع رسانه ها را بدانیم ؛
– 1رسانه کلامی مانند زبان : اعلام نحوه دادن نمرات مستمری توسط معلم در کلاس
– 2رسانه چاپی یا نوشتاری مانند علائم،کتابها،روزنامه ها و مجلّات: خواندن خبری از مجله رشد
– 3رسانه های الکترونیکی مانند : تلفن،رادیو،تلویزیون، اینترنت
مانند نمونه دریافت پیامک از طریق تلفن– شنیدن خبری از رادیو – دریافت مطالبی از طریق ایمیل

فعالیت شماره صفحه 39 مطالعات هشتم

فعالیت شماره صفحه 39 مطالعات هشتم

✅ ٢ــ الف) متن سیر تحول رسانه ها را بخوانید و چهار تحول مهم در ارتباطات را به ترتیب و مختصر، بیان کنید.
پاسخ: ۱-اختراع ماشین چاپ در قرن پانزدهم میلادی توسط گوتنبرگ آلمانی
۲- استفاده از الکتریسیته و اختراع تلگراف در سال ۱۸۴۲میلادی توسط مورس و اختراع تلفن توسط گراهامبل به
سال ۱۸۷۶میلادی
۳-به وجود آمدن ارتباطات بی سیم و اختراع رادیو در سال ۱۸۳۵توسط مارکنی ایتالیایی
۴-اختراع سینما و تلویزیون و به راه افتادن شبکه ها و ایستگاه های تلویزیونی و ماهواره ای

✅ ب) دو وسیله مهم که به انقلاب در فناوری اطلاعات و ارتباطات کمک کردند، چه بود؟
پاسخ: با ورود رایانه به زندگی بشر،انقلابی در ذخیره اطلاعات به وجود آمده است.
ماهواره ها حجم زیادی از اطلاعات را بدون آنکه به سیم نیاز باشد از جایی به جای دیگر کره زمین منتقل می کنند
ماهواره ها امکان استفاده از تلفن همراه،شبکه های تلویزیونی و اینترنت را فراهم می کنند.

✅ 3ــ مجسم کنید هیچ یک از رسانه های امروزی مانند رادیو، تلویزیون، اینترنت، تلفن و… نبودند. سپس هر یک حداقل پنج مشکل یا کمبودی را که در زندگی به وجود میآ مد، روی یک کاغذ بنویسید و در کلاس بخوانید.

✅ 4ــ آیا تاکنون از پست الکترونیک )ایمیل( استفاده کرده اید؟ اگر پاسخ شما، آری است، برای بقیه همکلاسی هایتان
چگونگی کار را توضیح دهید و آن را با پست معمولی مقایسه کنید

 

فعالیت صفحه 40 مطالعات هشتم

✅5ــ درسال ١٣٩٠ و به فرمان مقام معظم رهبری، شورایی بهنام »شورای عالی فضای مجازی«، به منظور  سیاستگذاری، تصمیمگیری و هماهنگی در فضای مجازی کشور تأسیس شد. میتوانید با مراجعه به سایت مرکز ملی فضای مجازی (majazi.ir) ببینید کدام یک از مسئولین کشور، در این شورا عضو هستند. ÷
پاسخ: –رئیس جمهور
– رئیس مجلس شورای اسلامی
– رئیس قوه قضائیه – رئیس صدا و سیما
– وزیر ارتباطات
– وزیر آموزش و پرورش
– وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری اطلاعات و…

چند مورد از وظایف این شورا را پرسوجو و فهرست کنید.
پاسخ: تحقیق بر عهدا دانش آموز

وظایف و اختیارت مرکز ملی فضای مجازی به شرح زیر است :

  1. انجام وظایف دبیرخانه­ ای شورای عالی
  2. تحقق بخشیدن به اهداف و سیاست های مرکز و نظارت بر حسن اجرای آنها طبق مصوبات شورای عالی
  3. تحقق بخشیدن به اقدامات و پروژه های مندرج در پیوست حکم (بند هـ ) و نظارت بر حسن اجرای آنها در چارچوب مصوبات شورای عالی
  4. نظارت و ارزیابی در همه­ ابعاد فضای مجازی کشور در چارچوب طرح مصوب شورای عالی
  5. تقسیم کار ملی، هماهنگی و هم­ افزایی در فضای مجازی کشور در همه­ ابعاد، طبق مصوبات شورای عالی
  6. پایش و رصد نظام­ مند و مستمر فرصت ها و تهدیدهای فضای مجازی برای کشور
  7. برنامه­ ریزی برای حضور قوی و مستمر در مجامع جهانی مرتبط با فضای مجازی به منظور صیانت از حقوق و منافع ملی، به دست گیری ابتکار عمل و گسترش تعاملات میان دولت های همسو در جهت سالم وامن سازی فضای مجازی و امکان بهره گیری همه کشورها از این فضا بر اساس حاکمیت ملی و عدالت در چارچوب مصوبات شورای عالی
  8. مدیریت تشخیص حملات سایبری به کشور و همچنین دفاع از زیرساخت های حیاتی در برابر حملات سایبری
  9. انجام مستمر مطالعات راهبردی و آینده پژوهی در جهت مواجهه عالمانه و پیشتاز با تحولات فضای مجازی ایران و جهان
  10. تدوین نقشه جامع توسعه فاوا، برنامه­ های پنج­ ساله توسعه فضای مجازی و تعیین اولویت های علمی و فناوری فضای مجازی
  11. تسهیم و توزیع بودجه طرح های کلان یا فرا دستگاهی مصوب شورای عالی از طریق ابلاغ اعتبار یا سایر روش های مصوب شورای عالی یا قوانین کشور
  12. تحقق بخشیدن به مصوبات کمیسیون های تعریف­ شده در چارچوب مصوبات شورای عالی و نظارت بر حسن اجرای آنها.
    تبصره: انجام این وظایف، با اولویت استفاده­ ی حداکثری از ظرفیت های دستگاه های کشور می­ باشد.