گام به گام درس 14 فارسی نهم

جواب فعالیت های درس چهاردهم فارسی نهم


نام درس : پیدای پنهان | موضوع : گام به گام | پایه نهم

جواب فعالیت های درس چهاردهم فارسی نهم

جواب فارسی نهم/ درس 14 :: پیدای پنهان

معنی درس چهاردهم فارسی نهم

خود ارزیابی صفحه 108 فارسی نهم

خودازیابی نهم

۱- پاسخ شخص گمراه به مفضّل چه بود؟
پاسخ: اگر از شاگردان جعفر بن محمد (ع) هستی باید بدانی که او زیاده از این سخنان ما را شنیده و با متانت جواب گفته است، لذا تو هم شایسته با ما سخن بگو.

۲- این درس را با درس اوّل (آفرینش همه…) مقایسه کنید و شباهت‌های آنها را بیان کنید.
جواب : هردو وجود خدا و نبوت را بیان نموده‌اند. اینکه هر نعمتی که خدا به ما داده و آفریده است برای شکرگزاری است، نعمت‌هایی که ما را به عظمت و بزرگی خداوند رهنمون می‌سازد.

۳- چرا خداوند بزرگ، نعمت تفکّر و اندیشیدن را به انسان‌ها بخشید؟
پاسخ: تا به آنچه آفریده فکر کنیم و به حکمت و هدف آفریده‌ ها پی ببریم. بیندیشیم که خداوند هر یک را برای چه کاری خلق کرده است. درباره نیروهایی که خداوند در وجود انسان خلق کرده و نعمت‌هایی مانند یاد آوری، فراموشی و… فکر کنیم و تصور کنیم که اگر این آفریده‌ها نبودند چه اتفاقی می‌افتاد.

 

گفت‌وگو صفحه 109 فارسی نهم

گفتگو نهم

۱- دربار تأثیر صل رحم و احسان به خویشاوندان ، با یکدیگر گفت‌وگو کنید.
پاسخ: در اندیشه‌‌های اسلامی، حفظ و گسترش روابط فامیلی و ارتباط صمیمانه با خویشاوندان اهمیتی بسیار دارد تا آنجا که به فرموده پیامبر(ص) قطع صله رحم باعث قطع رحمت الهی می‌شود. در ضمن دیدار با خویشاوندان باعث انس و الفت بیشتر می‌شود. دوستی‌‌ها را پابرجا کینه‌ها را دور و تخم محبت در دل‌ها می‌کارد.

۲- دربار آیات ۳ و ۴ سوره «الرّحمان»: «خداوند انسان را آفرید (و) به او نطق و بیان آموخت» بحث کنید و نتیجه را به کلاس گزارش دهید.
پاسخ: این سوره که عروس قرآن لقب گرفته است انسان را مورد خطاب قرار داده است و نعمت‌های مادی و معنوی را برشمرده و فرموده که این نعمت‌ها را فراموش نکنید. در آیات دو و سه نیز خداوند به آموختن نطق و بیان و آفرینش انسان که از مهمترین نعمت‌های الهی هستند اشاره دارد. در واقع ابتدا به تعلیم قرآن که نخستین و مهم‌‌ترین نعمت است اشاره کرده و حتی آن را قبل از خلقت و آفرینش انسان آورده است.

 

نوشتن صفحه 109 فارسی نهم

نوشتن نهم

۱- ده واژه را که ارزش املایی دارند، از متن درس بیابید و بنویسید.
پاسخ: فروغ، در ضمن، مفضل، صلاح، شأن، تأمل، تضرغ، معرفت، خضوع، تواضع، معاصی، جراحت و…

۲- جمله‌های زیر را بخوانید و قیدهای آن را مشخّص کنید.
الف) تو هم شایسته با ما سخن بگو.
پاسخ: شایسته
ب) من فعلاً کاری ندارم.
پاسخ: فعلا
ج) محمد چرا دیروز غایب بود؟
پاسخ: دیروز
د) همایون دوباره برنده شد.
پاسخ: دوباره

۳- بیت زیر را بخوانید و ارتباط آن را با متن درس، در یک بند بنویسید.

جهان چون زلف و خال و خط ابروست  که هر چیزی به جای خویش نیکوست

پاسخ: جهان نیز مثل اعضای بدن انسان است و اگر در آفرینش خود دقت کنیم، هر چیزی در جای خودش خوب است. مثلاً اگر چشم‌ها بالای سر قرار می‌گرفت و دهان روی شکم یا موارد دیگر چه اتفاقی می‌افتاد پس قطعاً خداوند به هر چیزی علیم و حکیم است.