۱۷۹۱ مطلب در دی ۱۴۰۱ ثبت شده است

دانلود گام به گام شیمی دوازدهم

دانلود گام به گام شیمی دوازدهم

جواب فعالیت های شیمی دوازدهم


نام درس : شیمی 3 | موضوع : گام به گام درسی | دوازدهم – ریاضی , تجربی

 

جواب فعالیت های شیمی دوازدهم

برای اولین مطلب امروز برای شما عزیزان گام به گام شیمی دوازدهم را می خواهیم قرار دهیم. این گام به گام به صورت فایل pdf و برای رشته های ریاضی و تجربی میباشد.

جهت دریافت گام به گام شیمی دوازدهم روی لینک های زیر کیک نمایید.


جواب فعالیت درس 1 پیام آسمانی هفتم

جواب فعالیت درس 1 پیام هفتم

گام به گام پیام های آسمانی هفتم درس 1


نام درس : بینای مهربان | موضوع : گام به گام | پایه هفتم

گام به گام پیام های آسمانی هفتم / درس اول :: بینای مهربان / گام به گام درس اول هدیه ها هفتم . در این بخش جواب فعالیت کلاسی و خودت را امتحان کن صفحه  ۱۷و ۲۰ و ۲۱ درس ۱ پیام های آسمانی هفتم را قرار داده ایم.

 

فعالیت کلاسی صفحه 17 پیام هفتم

خاطره ای از خود یا اطرافیانتان تعریف کنید که توجه و مراقبت ویژه خداوند در آن مشاهده شده است.
پاسخ: روزی همه‌ی خانواده به مسافرت رفته بودیم و داداش بزرگم در خانه مانده بود چون آن کار میکرد و برقصی نداده بودند وقتی که در خانه تنها بود برای خودش آشپزی میکرد یک روز صبح که میخواست به سر کار برود با خودش زمزمه میکرد [ خدایا عمر و سلامت را مدیون تو هستم ]

پاسخ: توانایی یادگیری، یکی از هزاران نعمتی است که خداوند به ما داده است. به کمک همکلاسی های خود چند نعمت دیگر را که مخصوص انسان است، نام ببرید.
عقل – جسم – توانایی – مهربانی – حواس پنجگانه – تفکر – تجربه

فعالیت کلاسی صفحه 20 پیام هفتم

جدول زیر را کامل کنید.

نعمت خداوند شکر نعمت ناسپاسی نعمت
پیامبران و امامان پیروی از فرمایش‌های آن‌ها نافرمانی از فرمایش های آنها
معلم احترام به معلم بی احترامی به معلم
زبان راستگویی و صداقت دروغ گفتن
گوش شنیدن کلمات حق و صحیح شنیدن کلمات و سخنان باطل و غلط

خودت را امتحان کن صفحه 21 پیام هفتم

1- چرا برخی انسان‌ها با وجود اینکه خداوند از آن‌ها مراقبت می‌کند، دچار حادثه می‌شوند؟
پاسخ: به دلیل اینکه گاهی انسان ها با بی دقتی یا سهل انگاری یا حتی از سر نادانی، خودشان را در برابر حوادث قرار میدهند. در حقیقت این افراد با اشتباهات یا گناهانی که مرتکب می شوند، خودشان را از حفاظت خداوند و حمایت فرشتگان محروم می کنند

2- استفاده صحیح از نعمت …….. و استفاده ناصحیح از نعمت …… است.
پاسخ: شکر نعمت – ناسپاسی

3- شکر واقعی نعمت چیست؟ توضیح دهید.
پاسخ: شکر واقعی نعمت این است که از نعمت ها در راه حرام استفاده نکنیم.

 

جواب فعالیت درس 2 پیام آسمانی هفتم

جواب فعالیت درس 2 پیام هفتم

گام به گام پیام های آسمانی هفتم درس دوم


نام درس : استعانت از خداوند | موضوع : گام به گام | پایه هفتم

گام به گام پیام های آسمانی هفتم درس دوم


گام به گام پیام های آسمانی هفتم / درس 2:: استعانت از خداوند/ گام به گام درس دوم هدیه ها هفتم . در این بخش جواب فعالیت کلاسی و خودت را امتحان کن صفحه ۲۶  و ۳۱ و ۳۳ درس ۲ پیام های آسمانی هفتم را قرار داده ایم.

فعالیت کلاسی صفحه 26 پیام هفتم

به نظر شما، بهلول از این درخواست‌ها چه منظوری داشت؟
پاسخ: می‌خواست به هارون (خلیفه ظالم عباسی) این نکته را بفهماند که قدرت ادعایی تو آن قدر ناتوان است که نمی‌تواند خواسته‌های کوچک مرا برآورده سازد و قدرت تو در برابر قدرت خداوند هیچ است. پس انسان، خواسته‌های خویش را باید از خدا که بر انجام دادن تمام کارها تواناست، درخواست کند.

فعالیت کلاسی صفحه 31 پیام هفتم

به نظر شما چه کارهای دیگری موجب جلب یاری خداوند می‌شود؟به کمک دبیر خود موارد دیگری را نام ببرید.
پاسخ:  کمک به دیگران، امر به معروف و نهی از منکر، جهاد در راه خدا ( با علم آموزی و …)، انجام دستورات الهی و دوری از محرمات، نوعی یاری دادن دین خداوند است که موجب جلب یاری خداوند می‌شود.

خودت را امتحان کن صفحه 31 پیام هفتم

١- توضیح دهید چرا بهلول هرگز چیزی از هارون درخواست نمی‌کرد؟
پاسخ: زیرا بهلول می‌دانست که قدرت هارون محدود است و او توانایی انجام خیلی از کارها را ندارد، بنابراین از او درخواستی نمی‌نمود.

٢ آیا خداوند همه دعاهای ما را مستجاب میکند؟ توضیح دهید.
پاسخ: خیر به دلیل این که گاهی اوقات از خداوند چیزهایی را درخواست می‌کنیم که به مصلحتمان نیست. خداوند که بهتر از هر کس دیگری از سود و زیان ما آگاه است، به جای خواسته ی ما، چیزی را که مفیدتر و مناسب‌تر است به ما می‌دهد.

3- خداوند در جنگ احد، مسلمانان را با چه شرایطی یاری کرد؟
پاسخ: فرمود: اگر صبر کنید و تقوا پیشه نمایید، هنگامی که دشمنان با جوش و خروش بر شما بتازند، پروردگارتان شما را یاری خواهد کرد، با پنج هزار نفر از فرشتگان، که نشانه‌هایی با خود دارند.

4- توضیح دهید ما چگونه می‌توانیم خداوند را یاری دهیم.
پاسخ: با جهاد در راه خدا و دفاع از دین با جان و اموالمان، با عمل به دستورات خداوند در انجام دادن آن چیزی که بر ما واجب کرده و دوری از چیزهایی که بر ما حرام کرده است، می‌توانیم خداوند را یاری دهیم.

جواب پیشنهاد صفحه 33 پیام هفتم

1-سوره فیل را بخوانید و شباهت‌های میان آن و ماجرای طبس را در کلاس برای دوستانتان بیان کنید.
پاسخ: 
1) در هر دو ماجرا دشمن قصد براندازی دین خدا را داشت
2) دشمن با لشکری مجهز به مدرن ترین اسلحه های روز آمده بود
3) خداوند دینش را با فرستادن امکانات و امدادهای غیبی یاری کرد
4) خدا خسارتی به یادماندنی به دشمن زد.

2- آیا می دانید تنها شهید واقعه طبس چه کسی بود و چگونه به شهادت رسید؟ در این باره تحقیق کنید.
پاسخ: تنها شهید واقعه طبس محمد منتظر قائم بود، او نخستین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یزد بود، وی در یک خانواده مذهبی در شهر فردوس به دنیا آمد، پس از پایان سال سوم دبستان به یزد نزد اقوام پدری خود رفت و در آنجا به ادامه تحصیل پرداخت.

در تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹ و به دنبال شکست عملیات آزادسازی گروگان‌های سفارت آمریکا در ایران (عملیات طبس)، محمد منتظرالقائم در محل هلیکوپترهای به جا مانده ارتش آمریکا در صحرای طبس مشغول محافظت از تجهیزات بود، به دستور رئیس جمهور وقت، بنی صدر، در خیانتی آشکار برای بمباران و از بین بردن اسناد مهم به جا مانده از هواپیما‌ها و هلی کوپتر‌های آمریکایی به درجه رفیع شهادت نائل آمد. وی در یزد، آرامستان خلد برین دفن شده است.

جواب صفحه 34 پیام آسمانی هفتم

تو هم اگر بخواهی میتوانی چند جمله با پروردگارت سخن بگویی.
پاسخ:
۱-خدایا … با همه ی فاصله‌ای که از تو گرفته‌ایم … هنوز هم ، چقدر به ما نزدیکی …
۲-بار الها… تو نادیده می ‌گیری، من هم نادیده می گیرم. تو خطاهایم را، من عطاهایت را…

جواب فعالیت فصل 1 علوم هفتم

جواب فعالیت فصل 1 علوم هفتم

گام به گام علوم هفتم درس اول


نام درس : تجربه و تفکر | موضوع : گام به گام | پایه هفتم

 

گام به گام علوم هفتم درس اول


جواب علوم هفتم  / فصل 1 :: تجربه و تفکر / جواب سوالات و فعالیت های درس اول علوم هفتم | پاسخ سوالات صفحه 4 و 5 و درس 1 علوم تجربی پایه هفتم متوسطه

جواب سوال صفحه 4 علوم هفتم

جواب سوال صفحه 4 علوم هفتم

در هر تصویر، دانش آموزان کدام مهارت یادگیری را در علوم به کار گرفته اند؟

مهارت یادگیری علوم از طریق آزمایش و نتیجه گیری مهارت یادگیری علوم از طریق اندازه گیری

فعالیت صفحه 4 علوم هفتم

1ـ شش بشر 100 میلی ‌لیتری بردارید. آنها را شماره گذاری کنید و با استفاده از استوانه مدرج 50 میلی لیتر آب داخل آنها بریزید.
2- از مواد جامد به اندازه یک قاشق کوچک و از مواد مایع چند قاشق بردارید و به آب داخل بشر ها بیفزایید.
فعالیت صفحه 4 علوم هفتم
3- با همزن، محتویات هر بشر را هم بزنید و مشاهدات خود را یادداشت کنید.
پاسخ: مشاهده می‌کنیم که نمک، جوهر نمک و اتانول در آب حل می‌شوند اما براده آهن، گوگرد و نفت در آب حل نمی‌شوند.
4- اطلاعات به دست آمده از آزمایش را در جدول زیر ثبت کنید.
فعالیت صفحه 4 علوم هفتم

5- اطلاعات به دست آمده از آزمایش را با پیش‌بینی خود مقایسه کنید. چند مورد از پیش‌بینی‌های شما درست بود؟
پاسخ: پیش‌بینی ما این بود که نفت، اتانول و جوهر نمک، چون مانند آب مایع ‌اند، در آب حل می‌شوند و بقیه مواد حل نمی‌شوند. بنابراین پیش‌بینی ما در مورد اتانول، جوهر نمک، براده آهن و گوگرد درست بوده است.

گفت و گو کنید صفحه 4 علوم هفتم

درباره حل یک مسئله به روش علمی گفت‌وگو کنید و مراحل آن را بنویسید.
پاسخ: برای حل مسئله به روش علمی باید مراحل زیر را طی کنیم.
1. احساس مشکل یا مسئله
2. طرح سوال
3. فرضیه سازی
4. آزمایش فرضیه
5. نتیجه گیری

فعالیت صفحه 5 علوم هفتم

۱- در گروه خود چند مورد از تبدیل علم به فنّاوری را که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده‌اند بنویسید و درباره فواید و زیان‌های آنها گفت‌وگو کنید.
پاسخ: هرچند تبدیل علم به فناوری پیشرفت را برای کشو رها به دنبال داشته است، اما اغلب فناوری ها در کنار فواید، معایبی را به دنبال دارند،مثلا با اختراع خودرو جابه جایی مسافران راحت تر و سریع تر شده است اما استفاده از سوخت فسیلی برای به حرکت درآوردن آن آلودگی هوا به ویژه در شهرهای پرجمعیت را افزایش داده است. استفاده از تلفن همراه که موجب آسیب رساندن به سلول ها می شود و …

۲-در گروه خود درباره  سردار شهید حسن طهرانی مقدم و یاران دانشمندش که از پایهگذاران صنعت ساخت موشک در ایران هستند و با بهکارگیری علم و فناوری برای امنیت و استقالل کشور تلاش میکردند، تحقیق کنید.
پاسخ: شهید حسن طهرانی‌مقدم (۶ آبان ۱۳۳۸ – ۲۱ آبان ۱۳۹۰) نظامی ایرانی بود. او در طول جنگ ایران و عراق، از اعضای سپاه پاسداران بود. آخرین سِمَت وی، ریاست سازمان جهاد خودکفایی سپاه بود. او به عنوان یکی از پایه‌گذاران برنامه موشکی در سپاه پاسداران شناخته می‌شود به «پدر موشکی ایران» معروف است .طهرانی‌مقدم در سال ۱۳۹۰ در اثر انفجار زاغه مهمات در غرب تهران به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
زندگی نامه:
شهید حسن طهرانی‌مقدم در ۶ آبان ماه ۱۳۳۸ در محله سرچشمه، تهران زاده شد ، وی که در اولین روزهای تشکیل سپاه پاسداران، به عضویت این نهاد درآمده بود، در دوران جنگ ایران و عراق، نخستین فرمانده توپخانه سپاه و بنیانگذار واحد توپخانه در سپاه بود. پس از آن شهید طهرانی‌مقدم مسئولیت واحد توپخانه را به حسن شفیع‌زاده واگذار کرد و به یگان موشکی سپاه پاسداران رفتند و مسئولیت این یگان را برعهده گرفت. او همچنین در تشکیل و بنیان‌گذاری فرماندهی موشکی سپاه پاسداران تأثیرگذار بود. حسن طهرانی‌مقدم با پایان جنگ، وارد حوزه تحقیقات و توسعه فعالیت های موشکی در سپاه پاسداران شد و مسئولیت ریاست سازمان جهاد خودکفایی سپاه را برعهده گرفت؛ که توانستند با تبدیل علم به فناوری برای امنیت و استقلال کشور افتخار آفرین باشند. . در دوران پس از جنگ ایران و عراق، طهرانی مقدم وظیفه مدیریت بر پروژه ساخت چند موشک را در واحد موشکی سپاه قبل از علیرضا یزدانی برعهده داشت.

یاد و خاطره سردار شهید حسن طهرانی مقدم و یاران دانشمندش که از پایه گذاران صنعت ساخت موشک در ایران بودند را گرامی می‌داریم.

منابع : ویکی پدیا

اطلاعات جمع آوری کنید صفحه 5 علوم هفتم

در یک تحقیق گروهی درباره فواید و زیان های یک فنّاوری در محیط زندگی خود گزارش تهیه، و راه هایی را برای کاهش زیان های آن پیشنهاد کنید. گزارش خود را به صورت روزنامه دیواری به کلاس ارائه کنید.
پاسخ: فواید و زیان های فناوری اینترنت
فواید : ارتباط بین انسان ها
دسترسی رایگان و بیشتر نسبت به گذشته در دانش و اطلاعات
دسترسی سریع به اخبار روز جهان
خرید و فروش در فضای مجازی
زیان ها :
کم شدن دید و بازدید های مستقیم
پخش اطلاعات نادرست و غلط
پخش بیشتر شایعات نسبت به گذشته
نا امنی های بیشتر مانند کلاه برداری و سوء استفاده از اطلاعات کاربران
راه هایی را برای کاهش زیان ها:
فرهنگ سازی استفاده از اینترنت
برخورد و تنبیه با افراد سود جو

جواب درس 1 فارسی هفتم

جواب سوالات فارسی هفتم درس 1

جواب خودارزیابی و نوشتن فارسی هفتم


نام درس : زنگ آفرینش | موضوع : گام به گام درسی | پایه هفتم

جواب خودارزیابی و نوشتن درس 1 فارسی هفتم


گام به گام فارسیی هفتم /  درس ۱ :: زنگ آفرینش

»معنی شعر ستایش (به زودی)
»معنی زنگ آفرینش (به زودی)

جواب خود ارزیابی صفحه ۱۴ فارسی هفتم

۱- چه کسانی در کلاس جنگل سبز، آرزوهای خود را مطرح کردند؟
پاسخ: شبنم، دانه، غنچه، جوجه گنجشک، جوجه کوچک پرستو، جوجه‌های کبوتران و معلم

۲- منظور شبنم از جمله «می‌خواهم آفتاب شوم» چیست؟
پاسخ: منظورش این است که می‌خواهم با گرمای خورشید بخار شوم و به آسمان بروم و با خورشید یکی شوم.

۳- اگر شما در جنگل سبز بودید، چه آرزویی داشتید؟
پاسخ: کاش می‌شد هیچ درختی قطع نشود، کاش هر روز درختی می‌کاشتیم.

جواب کار گروهی صفحه ۱۶ فارسی هفتم

۱- درباره تعداد جمله‌های بند دوم شعر (بیت ۳ و ۴)، گفت‌وگو کنید.
پاسخ: جمله با فعل‌های: بودند، بود (مصراع ۲). بود (مصراع ۴) و فعل حذف شده در مصراع ۳، داشت. از مفهوم به این فعل پی می‌بریم. (حذف به قرینه‌ی معنوی) صورت گرفته است.

۲- شعر را به صورت نمایش در کلاس اجرا کنید.
به عهده دانش آموز

جواب نوشتن صفحه ۱۶ فارسی هفتم

۱- واژه صحیح را با توجّه به معنی جمله در جای خالی قرار دهید.

الف) مسلمانان دو ماه محرّم و صفر را گرامی می‌دارند.
(سفر، صفر)

ب) هیچ کس او را نمی‌شناسد؛ او در اینجا غریب است.
(قریب، غریب)

۲- با حروف روبرو، چهار کلمه بنویسید که ارزش املایی داشته باشد.
(م، ح، ر، ز، ت، ی)
پاسخ: حرم، حرمت، تحریم، حریم، تمیز، رحمت

جواب فعالیت فصل 2 علوم هفتم

جواب فعالیت فصل 2 علوم هفتم

گام به گام علوم هفتم درس دوم


نام درس : اندازه گیری در علوم | موضوع : گام به گام | پایه هفتم

گام به گام علوم هفتم درس دوم


گام به گام علوم هفتم /  فصل 2 :: اندازه گیری در علوم /جواب سوالات و فعالیت های درس اول علوم هفتم | پاسخ سوالات آزمایش کنید و اطلاعات جمع اوری کنید و فعالیت صفحه ۷ و ۸ و ۹ و ۱۰ و ۱۱ درس ۲ علوم تجربی پایه هفتم متوسطه

فعالیت صفحه 7 علوم هفتم

شکل زیر،‌ جرم چند چیز مختلف در اطراف ما را نشان می‌دهد. چرا جرم برخی با گرم و جرم بعضی با کیلوگرم ثبت شده است؟
پاسخ: زیرا گرم نسبت به کیلوگرم واحد کوچک‌تری است.
بنابراین برای بالا بردن دقت اندازه گیری، اجسام سبک‌تر را با واحد گرم و اجسام سنگین تر را با واحد کیلوگرم بیان می‌کنند.
فعالیت صفحه 7 علوم هفتم

جواب فعالیت های فصل ۲ علوم هفتم

فعالیت صفحه 8 علوم هفتم

با استفاده از ترازو و نیروسنج، جرم و وزن هریک از مواد زیر را اندازه گیری کنید. قبل از اندازه گیری جرم تخمینی خودتان را بنویسید.

ردیف نام ماده جرم تخمینی
(کیلوگرم)
جرم اندازه‌گیری شده
(کیلوگرم)
وزن اندازه‌گیری شده
(نیوتون)
1 گردو 0/01 0/012 0/1
2 پرتقال 0/1 0/2 2
3 گوشی همراه 0/2 0/15 1/5
4 کتاب علوم 0/3 0/25 2/5

تکرار اندازه‌گیری و میانگین گرفتن از اعداد به دست آمده، دقت اندازه‌گیری شما را افزایش می‌دهد.


فعالیت صفحه 8 علوم هفتم

شکل زیر چند اندازه‌گیری طول را نشان می‌دهد.
فعالیت صفحه 8 علوم هفتم

چرا طول مداد با سانتی‌متر، قطر نوک آن با میلی‌متر، طول حیاط با متر و فاصله تهران تا مشهد با کیلومتر بیان شده است؟
پاسخ: زیرا برای فواصل خیلی کوتاه تر از یک میلی متر و بزرگتر با سانتی متر و یکای اصلی طول متر و برای فواصل خیلی طولانی از کیلومتر استفاده میکنیم

فعالیت صفحه 9 علوم هفتم

با استفاده از استوانه مدرج و آب، حجم یک سنگ کوچک را اندازه بگیرید و درباره روش اندازه‌گیری خود توضیح دهید.
پاسخ: ابتدا مقداری آب را در استوانه مدرج می‌ریزیم و حجم آب را از روی خطوط مدرج روی استوانه می‌خوانیم. سپس سنگ را درون استوانه مدرج می‌اندازیم و حجم را دوباره می‌خوانیم. سپس دو عدد به دست آمده را از هم کم می‌کنیم. عدد حاصل برابر با حجم سنگ است.

جواب فعالیت صفحه ۹ علوم هفتم فصل ۲

چگالی

اگر یک مکعب چوبی و یک مکعب فلزی توپر را که شبیه یکدیگرند، روی آب قرار دهید، چه اتفاقی میافتد؟ کدام یک روی آب شناور می ‌ماند و کدام یک در آب فرو میرود؟ 
پاسخ: مکعب چوبی روی آب شناور می ماند ولی مکعب فلزی ته نشین میشود.

فعالیت صفحه 9 علوم هفتم

چند مکعب هم اندازه چوبی، فلزی و… بردارید و با اندازه‌گیری جرم و حجم آنها جدول را کامل کنید.
فعالیت صفحه 9 علوم هفتمالف) نسبت جرم به حجم کدام بیشتر است؟
پاسخ: مکعب فلزی
ب) چه رابطه‌ای بین این نسبت و فرو رفتن در آب وجود دارد؟
پاسخ: هر چه نسبت جرم به حجم ماده ای بیشتر باشد، بیشتر در آب فرو می‌رود. و اگر این نسبت کم تر از 1 باشد روی آب شناور می شود.


خود را بیازمایید صفحه 10 علوم هفتم

دانش آموزی برای به دست آوردن چگالی یک کلید، نخست با ترازو، جرم آن را (12g)؛ سپس حجم آن را با استفاده از یک استوانه مدرج و مقداری آب، اندازه گرفت. با توجه به اعداد روی شکل، چگالی کلید را حساب کنید.
خود را بیازمایید صفحه 10 علوم هفتم
پاسخ در تصویر بالا قرار گرفته شده و بخش زیر توضیحات بیشتر است.!

گرم12= جرم کلید
سانتی متر مکعب 3=50-53 = حجم آب – مجموع حجم آب و حجم کلید =حجم کلید

= چگالی کلید =(حجم و جسم)/(جرم و جسم)= چگالی جسم

گرم بر سانتی متر مکعب 12/3=4

فعالیت صفحه 10 علوم هفتم

دانش آموزی برای به دست آوردن چگالی یک سنگ کوچک، ابتدا جرم آن را با ترازو اندازه می‌گیرد و مقدار 400 گرم را به دست می‌آورد، سپس آن را درون استوانه مدرج که 500 سانتی‌متر مکعب آب دارد، می‌اندازد. سطح آب روی 600 سانتی‌متر مکعب قرار می‌گیرد. چگالی سنگ چقدر است؟

فعالیت صفحه 10 علوم هفتمفعالیت صفحه 10 علوم هفتم
جواب ارسالی نازنین :
چگالی= جرم جسم ÷ حجم جسم
جرم سنگ = ۴۰۰ گرم. حجم سنگ = ( ۵۰۰ – ۶۰۰) = ۱۰۰ سانتی متر مکعب
چگالی سنگ ۴ = ۱۰۰÷۴۰۰

جواب فعالیت صفحه ۱۰ علوم هفتم


فعالیت صفحه 11 علوم هفتم

با استفاده از ساعت یا زمان‌سنج، زمان میانگین ضربان قلب هر یک از اعضای گروه خود را اندازه‌گیری کنید. برای این منظور تعداد ضربان‌ها را در یک دقیقه بشمارید. این کار را برای هر نفر، سه بار تکرار کنید و میانگین آن را به دست آورید و به صورت نمودار ستونی نشان دهید.
پاسخ: علی در هر دقیقه 72 میانگین
بار اول 80 بار دوم 63
آرمان در هر دقیقه 74 میانگین
بار اول 79 بار دوم 67

جواب فعالیت صفحه ۱۱ علوم هفتم فصل ۲


جواب فعالیت درس 3 پیام آسمانی هفتم

جواب فعالیت درس 3 پیام هفتم

گام به گام پیام های آسمانی هفتم درس سوم


نام درس : تلخ یا شیرین | موضوع : گام به گام | پایه هفتم

گام به گام پیام های آسمانی هفتم / درس 3 :: تلخ یا شیرین/ گام به گام درس سوم هدیه ها هفتم . در این بخش جواب فعالیت کلاسی و خودت را امتحان کن صفحه ۴۴ و ۴۴ درس ۳ پیام های آسمانی هفتم را قرار داده ایم.

فعالیت کلاسی صفحه 42 پیام هفتم

الف) به نظر شما اگر پادشاه زیرک به جای کار و زحمت یک ساله، خوش گذرانی و زندگی راحت در قصر را انتخاب می‌کرد، چه سرانجامی در انتظار او می‌بود؟
پاسخ: همانند پادشاهان قدیم، پس از یک سال باید به جزیره‌ای منتقل می‌شد که هیچ اثری از رفاه و آسایش در آن وجود نداشت و باید به سختی روزگار می‌گذراند.

ب) اگر کمی فکر کنیم در می‌یابیم که داستان زیرک شباهت‌های زیادی با زندگی خود ما در دنیا دارد. این شباهت‌ها را پیدا کنید و مانند نمونه، جاهای خالی زیر را پر کنید.

1- زیرک که اولین بار به آن شهر آمده بود، به راهنمایی نیاز داشت.
ما نیز که تنها یک بار به این دنیا می‌آییم، برای خوشبختی نیازمند راهنمایی پیامبران هستیم.

2- او می‌توانست تمام وقتش را به استراحت در قصر بپردازد.
ما نیز ممکن است بتوانیم تمام طول عمر خویش را به سرگرمی و خوش گذرانی بگذرانیم.

3- زمان پادشاهی‌اش خیلی زود سپری شد.
زمان زندگی ما نیز کوتاه است و زود به سر می‌آید.

4- گمان نمی‌کرد که نگهبانان ناگهان نیمه شب به سراغش بیایند.
ما نیز گمان نمی‌کنیم که مرگ هر لحظه، ممکن است به سراغ ما بیایید.

5- نگهبانان هنگام رفتن به او اجازه هیچ کاری را ندادند.
به هنگام رفتن ما نیز امکان انجام هیچ کاری را نداریم.

6- او در آن جزیره زیبا در جایی زندگی می‌کرد که خودش ساخته بود.
ما نیز در آن دنیا می‌توانیم با اعمالی که در این دنیا به عنوان توشه برای خود برمی‌داریم، با راحتی و سعادت زندگی کنیم.

7- اگر زیرک وارد این شهر نمی‌شد، هرگز نمی‌توانست روزی پادشاه جزیره زیبا و ساکنان آن شود.
ما نیز اگر به این دنیا نمی‌آمدیم، هرگز نمی‌توانستیم سعادت جهان آخرت را به دست آوریم.

سایر شباهت‌ها را با مشورت دوستان و راهنمایی معلمتان بنویسید.

 

خودت را امتحان کن صفحه 44 پیام هفتم

1- چرا پادشاه زیرک از رفتن به جزیره هیچ ترسی در دل نداشت؟
پاسخ: چون تمام امکاناتی رفاهی را با تلاش و زیرکی خود در آن جزیره فراهم نموده بود.

2- مرگ برای چه کسانی وحشتناک و ناخوشایند است؟ چرا؟
پاسخ: برای کافران و بد کاران؛ زیرا تمام زندگی خود را به خوش گذرانی و تفریح در دنیا می‌گذرانند و برای سفر خود توشه‌ای آماده نمی‌کنند. آنها اصلا دوست ندارند از این دنیا بروند، زیرا می‌دانند مرگ برای آنها به معنای پایان خوشی‌ها و سرآغاز سختی‌ها است.

3- حالت مؤمنان را در هنگام مرگ توضیح دهید.
پاسخ: عده‌ای در زندگی خود به خدا و پیامبرانشان ایمان دارند و به فکر زندگی پس از مرگ هستند {لذا خوشحال هستند}؛ چرا که می‌دانند در زندگی جدید خود نیز، در آرامش و راحتی به سر خواهند برد.

جواب فعالیت درس 4 پیام آسمانی هفتم

جواب فعالیت درس 4 پیام هفتم

گام به گام پیام های آسمانی هفتم درس چهارم


نام درس : عبور آسان | موضوع : گام به گام | پایه هفتم

گام به گام پیام های آسمانی هفتم درس چهارم


گام به گام پیام های آسمانی هفتم / درس 4 :: عبور آسان/ گام به گام درس چهارم هدیه ها هفتم . در این بخش جواب فعالیت کلاسی و خودت را امتحان کن صفحه ۴۷ و ۵۰ و ۵۴ و ۵۵ درس ۴ پیام های آسمانی هفتم را قرار داده ایم.

فعالیت کلاسی صفحه 47 پیام هفتم

آیا تاکنون به مرگ فکر کرده‌اید؟ به نظر شما چرا از شهدا همواره با افتخار یاد می‌شود؟
پاسخ: گاهی اوقات؛ زیرا آنها با هدف و ایمان والا زندگی خویش را فدای دیگران نموده‌اند و برای ارزش‌های ایمانی و انسانی، از مرگ نهراسیده‌اند.

فعالیت کلاسی صفحه 50 پیام هفتم

ما چگونه می‌توانیم پدر و مادرمان را از خود راضی نگه داریم؟ درباره این پرسش در کلاس گفت‌وگو کنید و نتیجه را با پدر و مادر خود در میان بگذارید.
پاسخ:  1 )به آنان احترام بگذاریم
2 )خواسته های ایشان را در اموری که حرام نیست اجابت نماییم و مطیع باشیم
3 )آنها را نرنجانیم
4 )در کارها به آنان کمک کنیم

فعالیت کلاسی صفحه 54 پیام هفتم

رفتار اشخاص بد اخلاق و خوش اخلاق را در هر یک از موارد زیر با هم مقایسه کنید:
فعّالیت کلاسی صفحه 54 پیام هفتم

فقیری از او کمک می‌خواهد. خوش اخلاق: به او کمک می‌کند.
بد اخلاق: با ترش رویی او را از خود دور می‌کند.
مادرش از او می‌خواهد در انجام کاری کمکش کند. خوش اخلاق: با روی خوش به او کمک می‌کند.
بد اخلاق: یا انجام نمی‌دهد، یا به سختی کاری انجام می‌دهد.
کسی نسبت به او اشتباهی کرده واز اوعذرخواهی می‌کند. خوش اخلاق: عذر او را می‌پذیرد و می‌بخشد.
بد اخلاق: با او تندی می‌کند و عذرش را نمی‌پذیرد.

 

خودت را امتحان کن صفحه 55 پیام هفتم

1- نیکی به پدر و مادر چه تأثیری بر زندگی ما در دنیا و آخرت دارد؟
پاسخ: دشواری‌های مرگ بر ما آسان می‌شود و در دنیا نیز هرگز فقیر و تهی دست نمی‌شویم.

2- علت آزار و فشار قبر سعد بن معاذ چه بود؟
پاسخ: او با خانواده‌اش در خانه بد اخلاقی می‌کرد.

3- دو مورد از آثار صدقه دادن را بنویسید.
پاسخ: نجات یافتن از مرگ بد و عاقبت به خیری

4- حضرت علی علیه السلام چگونه خود را برای مرگ آماده کرده بود که از آن هراسی نداشت؟
پاسخ: ایشان می‌فرمودند: (کسی که از گناهان بپرهیزد و به واجباتش عمل کند و خود را به اخلاق نیکو بیاراید، دیگر برایش فرقی ندارد چگونه بمیرد. به خدا قسم برای پسر ابوطالب فرقی ندارد که او به سراغ مرگ برود یا اینکه مرگ به سراغش آید.)


جواب درس 2 فارسی هفتم

جواب سوالات فارسی هفتم درس 2

جواب خودارزیابی و نوشتن فارسی هفتم


نام درس : چشمه معرفت | موضوع : گام به گام درسی | پایه هفتم

جواب خودارزیابی و نوشتن درس 2 فارسی هفتم


گام به گام فارسیی هفتم /  درس ۲ :: چشمه معرفت

جواب خود ارزیابی صفحه ۲۱ فارسی هفتم

۱- در کلاس طبیعت چه زیبایی‌هایی را می‌توان درک کرد؟
پاسخ: عظمت، جلال و جاذبه‌ی خالق را می‌توان درک کرد

۲- این ابیات از بوستان سعدی با کدام بخش از درس ارتباط دارد؟
خود ارزیابی صفحه ۲۱ فارسی هفتم
پاسخ: بر روی سبزه‌ ها و کشته‌ های سیراب، درختان سرسبز باغ و صحرا را دیدم که شاخه‌ ی دست‌ های خویش را به آسمان بر افراشته بودند و دعا می‌ کردند.

۳- نمونه‌های دیگری از زیبایی‌های آفرینش را بیان کنید.
پاسخ: سبزه‌ ها و کشته‌ های سیراب، درختان سرسبز، باغ شاد و خرم، صحرا

جواب کار گروهی صفحه ۲۲ فارسی هفتم

۱- گفت‌وگوی جویبار و درخت تشنه را به صورت نمایشی اجرا کنید.
به عهده دانش آموز با همکاری معلم

۲- درباره لحن و شیوه بیان انواع جمله، گفت‌وگو کنید.
پاسخ: برای خواندن جمله‌ ها بایستی به نوع جمله توجه کرد و لحنی متناسب با همان انتخاب کرد، مثلاً وقتی می‌ خواهیم یک جمله‌ ی پرسشی را بیان کنیم باید لحن بیان ما پرسشی باشد و با زمانی که قصد داریم یک جمله‌ ی خبری بگوییم متفاوت باشد و…

جواب نوشتن صفحه ۲۲ فارسی هفتم

۱- کلمه‌ها و ترکیب‌های مهم املایی درس را بنویسید.
پاسخ: غرق = فرو رفتن،
چشمه‌ی معرفت = مبدأ آگاهی،
نوجوانان امیدوار ذرت‌ها = بلال‌های ریز کوچک،
کلاس شگفت آفرینش = آفریده‌های خدا،
روح مذاب = هستی بخش جاری، رگ‌های خشکیده،
جوی مزرعه =ریشه خشکیده درختان،
کودکان پر نشاط گل بوته = غنچه‌های پر طراوت گل‌ها

۲- برای هر کلمه، یک هم خانواده بنویسید.
پاسخ: اعجاز ← عجز، معجزه
غرق ← غریق، اغراق
نقطه ← نقاط
معصوم ← عصمت

۳- در متن زیر چند غلط املایی وجود دارد؛ آنها را پیدا کنید و شکل صحیح آنها را بنویسید.
کودکان پر نشاط گل بوته‌ها و نوجوانان امیدوار زرت‌ها در گوش نسیم عامین می‌گفتند و من با قرور و مهربانی و خشنودی، باغ و سحرا را تماشا می‌کردم.
پاسخ: زرت‌ها = ذرت‌ها
عامین= آمین
قرور= غرور
سحرا= صحرا

جواب درک و دریافت صفحه ۲۹ فارسی هفتم

١- به نظر شما کدام یک از شخصیت‌های داستان، اهمیت بیشتری دارد، چرا؟
پاسخ: به نظر من آزاد مهمترین شخصیت داستان بود چون به کژال کمک کرد و دختر نوزادش روناک را از دست گرگ نجات داد و خودش زخمی شد.
٢- اگر شما به جای نویسنده بودید، داستان را چگونه تمام می‌کردید؟
پاسخ: من اگر جای نویسنده این داستان بودم داستان را به خوبی و خوشی تمام می کردم

 

جواب فعالیت فصل 3 علوم هفتم

جواب فعالیت فصل 3 علوم هفتم

گام به گام علوم هفتم درس سوم


نام درس : اتم ها الفبای مواد | موضوع : گام به گام | پایه هفتم

گام به گام علوم هفتم فصل سوم


گام به گام علوم هفتم / فصل 3 :: اتم ها الفبای مواد / جواب سوالات و فعالیت های درس سوم علوم هفتم | پاسخ سوالات آزمایش کنید و اطلاعات جمع آوری کنید و فعالیت صفحه ۱۴ و ۱۵ و ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ و ۱۹ و ۲۰ و ۲۱ و ۲۲ و ۲۳ و ۲۴ درس ۳ علوم تجربی پایه هفتم متوسطه

فعالیت صفحه 14 علوم هفتم

فهرستی از موادی را که می‌شناسید، تهیّه، و درباره آن در کلاس گفت‌وگو کنید.
پاسخ: آب، چوب، پلاستیک، شیشه، فلز، پارچه، سنگ، نفت خام، کاغذ، پشم و …
1- چه تعداد ماده دیگر می‌شود به فهرست شما اضافه کرد؟
پاسخ: خیلی زیاد، مواد موجود در جهان زیاد هستند.
2- تصور کنید که هیچ یک از این مواد را در اختیار نداشته باشید؛ در این صورت زندگی چگونه خواهد بود؟
پاسخ: انسان در زندگی نیاز های بسیاری دارد که تامین آنها بدون وجود مواد غیر ممکن است. در نتیجه بدون مواد زندگی برای انسان امکان پذیر نخواهد بود.


اطلاعات جمع‌آوری کنید صفحه 15 علوم هفتم

در یک فعّالیت گروهی درباره کاربرد های چند ماده پرمصرف در زندگی روزانه تحقیق و نتیجه را به صورت یک روزنامه دیواری به کلاس ارائه کنید
آهن: صنایع اتومبیل، ساختمان، بسته بندی، کشتیرانی، ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی، حمل و نقل ریلی، صنایع نفت و گاز، تجهیزات الکتریکی، تجهیزات و وسایل آشپزخانه.
چوب: صنعت حمل و نقل (کشتی سازی)، بسته‌بندی، کاغذ سازی، ابریشم و چرم مصنوعی، پارچه بافی، ساخت ابزار موسیقی، صنایع چوبی و…
شیشه: وسایل تزیینی، ظروف آزمایشگاهی و ظروف آشپزخانه، آینه سازی، صنایع نشکن، صنایع یخچال سازی، میز های شیشه‌ای، در و پنجره ساختمان.
نفت خام: سوخت‌ های گرمایشی، سوخت ماشین‌ های درون سوز، حلال‌ها، روغن‌ های روان‌ساز، مواد اولیه صنایع شیمیایی و پتروشیمی، آسفالت و قیر.
پلاستیک: صنایع الکتریکی و الکترونیکی، صنایع شیمیایی، صنایع غذایی و بهداشتی، وسایل پزشکی، صنایع داروسازی، اسباب بازی و کالا های ورزشی و…

فعالیت صفحه 15 علوم هفتم

الف) با دقت به شکل زیر نگاه کنید و درباره برداشت خود از این شکل در کلاس گفت‌وگو کنید.
فعالیت صفحه 15 علوم هفتم

پاسخ: دانشمند سمت راست معتقد است که می‌توان ماده را بصورت مستقیم به ذره‌ های ریز و مشخص تقسیم کرد، اما دانشمند سمت چپ معتقد است که می‌توان ماده را به چند قسمت تقسیم کرده و سپس هر قسمت را به قسمت‌ های ریزتر تقسیم نمود. این روند به صورت پایان ناپذیری ادامه دارد و معلوم نیست ن های تاً به چه اجزایی می‌توان رسید.
ب) هر یک از این دو نفر درباره ماده و ذره‌ های ریزتر تشکیل دهنده آن تصوّراتی دارند. شما چه فکر می‌کنید؟
پاسخ: می‌توان ماده را در چند مرحله تقسیم نمود، اما این تقسیم جایی پایان می‌پذیرد و می‌توان به ذرات ریزتری رسید که دیگر تقسیم نمی‌شوند.

جواب فعالیت صفحه ۱۵ علوم هفتم

فعالیت صفحه 16 علوم هفتم

1- چند حبه قند بردارید و روی یک پارچه قرار دهید. آنها را با ضربه زدن به چند تکه ریز تبدیل کنید. ضربه زدن را آن قدر ادامه دهید تا پودر قند به دست آید.
2- همه پودر قند را بردارید و داخل یک لیوان آب بریزید و آن را هم بزنید تا حل شود.
فعالیت صفحه 16 علوم هفتم
3- آیا مطمئنید که تمام ذره‌ های قند را برداشته‌اید؟(درستی پاسخ خود را به کمک یک ذره‌بین بررسی کنید).
پاسخ: به کمک ذره‌بین مشخص می‌شود که تعدادی از ذره‌ های قند روی پارچه باقی مانده است.
4- آیا ذره‌ های قند در آب قابل دیدن‌اند؟ آیا آنها داخل لیوان وجود دارند یا از بین رفته‌اند؟
(آزمایشی برای بررسی ادعای خود پیشنهاد کنید.)
پاسخ: ذره‌ های قند در آب قابل دیدن نیستند، اما از بین نرفته‌اند و در میان ذرات آب پخش شده‌اند، به عبارت دیگر قند در آب حل شده است. برای بررسی ادعایمان می‌توانیم مزه آب خالص را با آب درون این لیوان مقایسه کنیم. متوجه می‌شویم که آب این لیوان شیرین است، اما آب خالص شیرین نیست.


فکر کنید صفحه 16 علوم هفتم

همان‌طور که می‌دانید، بخار آب موجود در هوای اتاق را نمی‌بینیم؛ اما، می‌دانیم که بخار آب در هوای اتاق وجود دارد. آزمایشی پیشنهاد کنید که وجود آن را نشان دهد.
جواب : درون یک پارچ استیل که دیواره بیرونی آن خشک است مقداری آب می‌ریزیم. سپس چند قطعه یخ در آن اضافه می‌کنیم. بعد از مدتی، قطره‌ های آب روی دیواره بیرونی پارچ تشکیل می‌شوند. بخار آب موجود در هوا در اثر مجاورت با پارچ آب یخ، گرمای خود را از دست می‌دهد تا با پارچ هم دما شود. بخار با از دست دادن گرما، به آب تبدیل می‌شود و قطرات آب، روی جداره خارجی پارچ تشکیل می‌شود. بنابراین نتیجه می‌گیریم که بخار آب در هوای اتاق وجود دارد.

فعالیت صفحه 17 علوم هفتم

1- برای این فعّالیت، مسابقه زیر را انجام دهید.
الف) ابتدا به گروه‌ های مختلف تقسیم شوید. هر گروه با ابزار داده شده، پنج گلوله خمیری طوری درست کند که یکی از گلوله‌ها بدون هسته و چهار تای دیگر دارای هسته باشند. دقت کنید که جنس هسته‌ها متفاوت باشند.
فعالیت صفحه 17 علوم هفتم فعالیت صفحه 17 علوم هفتم فعالیت صفحه 17 علوم هفتم
ب) گلوله‌ها را شماره گذاری، و مشخصات هر یک را برای خود یادداشت کنید.
پ) هر گروه، گلوله‌ های خود را با گروه دیگر مبادله کند و از آن گروه بخواهد که به کمک ابزار موجود و با چند آزمایش، ساختار و درون گلوله‌ها را پیش‌بینی کند.
ت) در پایان از گروه همکار خود بخواهید میزان درستی پاسخ‌ های شما را مشخص کند.
2- گلوله‌ها را مانند شکل با یک چاقو دو قسمت کنید و ساختار آنها و جنس هسته‌ها را با مشاهده مستقیم، مشخص و یادداشت کنید.
– پاسخ‌ های قبلی خود را که از راه مشاهده غیر مستقیم به دست آورده بودید با این مشاهدات مقایسه کنید.
جواب :
ابتدا خلال را از وسط گلوله ها عبور می دهیم درصورت عبور خلال از داخل گلوله نتیجه می
گیریم گلوله هسته ندارد به کمک سیم و لامپ و باتری یک مدار درست می کنیم و گلوله های هسته
دار را از طریق سوراخ های ی که توسط خلال ایجاد شده در مدار قرار می دهیم اگر رسانا باشد لامپ
روشن می شود گلوله های ی که هسته فلزی دارند را به آهن ربا نزدیک می کنیم درصورت جذب
می فهمیم جنس هسته از آهن است گلوله های ی که رسانا نباشند هسته شیشه ای یا چوبی دارند
که گلوله با هسته چوبی سبکتر است

فعالیت صفحه ۱۷ علوم هفتم

آزمایش کنید صفحه 18 علوم هفتم

1- مقداری کربن (زغال)، گوگرد، یک تکه سیم مسی و یک میخ آهنی بردارید. ویژگی ظاهری این عنصرها را یادداشت کنید؛ سپس با یک چکش روی آنها ضربه بزنید. مشاهدات خود را بنویسید.
جواب : کربن (ذغال): جامد سیاه رنگ – گوگرد: جامدی با رنگ زرد کم رنگ – سیم مسی: جامد نسبتاً قرمز رنگ
میخ آهنی: فلز نقره‌ای براق مایل به خاکستری که در مجاورت هوا به رنگ قرمز یا قهوه‌ای در می‌آید.
کربن و گوگرد در اثر ضربه چکش خرد می‌شوند. سیم مسی به راحتی خم می‌شود و میخ آهنی به سختی تغییر شکل می‌دهد.
آزمایش کنید صفحه 18 علوم هفتم
2– یک مدار الکتریکی درست کنید و با استفاده از آن، رسانایی الکتریکی میخ آهنی، پوش‌برگ (فویل) آلومینیمی، گوگرد و زغال را بررسی کنید. مشاهدات خود را بنویسید.
جواب : از این مشاهدات نتیجه می‌شود میخ آهنی و فویل آلومینیمی، رسانایی الکتریکی بالایی دارند، اما گوگرد نارسانا است و رسانایی الکتریکی کربن کم است.
آزمایش کنید صفحه 18 علوم هفتم


فکر کنید صفحه 19 علوم هفتم

دانش آموزی با استفاده از نتایج آزمایش‌ های بالا، برخی از ویژگی‌ های مواد را در دو گروه جداگانه در جدول زیر نوشته است. با بررسی آن به پرسش‌ها پاسخ دهید.

گروه ۱ گروه ۲
سطح براق دارند. سطح براق ندارند.
اغلب در آب فرو می‌روند اغلب روی آب شناور می‌مانند
رسانا هستند. نارسانا (به استثنای کربن)
خم میشوند. نرم و شکننده هستند

الف) جدول را کامل کنید.
ب) برای هر یک از گروه‌ها یک عنوان انتخاب کنید.
جواب : گروه (1): رسانا / گروه (2): نارسانا
پ) اگر بخواهید عنوان فلز و نافلز را به گروه‌ های بالا نسبت دهید، کدام واژه را به گروه (1) و کدام را به گروه (2) نسبت می‌دهید.
جواب : گروه (1): فلز / گروه (2): نافلز
ت) عنصر های زیر را در دو گروه فلز و نافلز طبقه بندی کنید.
«نقره، آلومینیم، طلا، کربن، گاز نیتروژن، گاز اکسیژن، مس، آهن، گوگرد»
جواب : فلزها: نقره، آلومینیم، طلا، مس، آهن / نافلزها: کربن، گاز نیتروژن، گاز اکسیژن، گوگرد

فعالیت صفحه 20 علوم هفتم

1- با توجه به شکل‌ های زیر به پرسش‌ های مطرح شده، پاسخ دهید:
فکر کنید صفحه 21 علوم هفتم
الف) مشخص کنید که هر یک از شکل‌ها نشان دهنده ساختار اتمی کدام یک از مواد زیر است: «عنصر فلز، عنصر نافلز و ترکیب»
جواب : شکل (1): عنصر نافلز شکل (2): ترکیب شکل (3): عنصر فلز
ب) یک تعریف مناسب برای ترکیب ارائه کنید.
جواب : ماده‌ای که از پیوند دو یا چند نوع اتم به وجود می‌آید، ترکیب نام دارد.
2- پیش‌بینی کنید موادی که مصرف می‌کنیم یا با آنها سروکار داریم، عنصرند یا ترکیب. برای پیش‌بینی خود دلیل بیاورید.
جواب : بیشتر موادی که مصرف می‌کنیم، ترکیب هستند؛ زیرا تعداد عنصرها محدود است و تعداد موادی که اطراف ما هستند، بسیار بیشتر از عنصرها است. بنابراین اکثر آنها ترکیب هستند. دلیل دیگر این امر آن است که اکثر عنصرها به راحتی با برخی عنصر های دیگر پیوند داده و به ترکیب تبدیل می‌شوند. بنابراین اکثر عنصرها در طبیعت به صورت ترکیب وجود دارند.

فکر کنید صفحه 21 علوم هفتم

شکل‌ های زیر ساختار اتمی 3 عنصر را نشان می‌دهند. با توجه به آنها، چند ویژگی کلی برای عنصرها و اتم‌ها بنویسید.
فکر کنید صفحه 21 علوم هفتم
جواب :
1- اندازه اتم‌ های عنصر های مختلف با هم متفاوت است.
2- اتم‌ های هر عنصر دارای الکترون، پروتون و نوترون است.
3- همه اتم‌ها هسته دارند.
4- پروتون‌ها و نوترون‌ها درون هسته و الکترون‌ها در اطراف هسته قرار دارند.
5- تعداد الکترون‌ها، پروتون‌ها و نوترون‌ها در اتم‌ های عناصر مختلف، متفاوت است.
6- در اتم‌ های هر عنصر تعداد الکترون‌ها با تعداد پروتون‌ها برابر است.

آزمایش کنید صفحه 22 علوم هفتم

5 گرم شکر، آب و هوا را با استفاده از ترازو بردارید. با مشاهده حجم این سه ماده، درستی پاسخ‌ های خود را بررسی کنید (برای وزن کردن هوا از توپ والیبال، فوتبال یا بسکتبال استفاده کنید).
جواب : 5 گرم شکر کمتر از 5 گرم آب حجم اشغال می‌کند و حجم 5 گرم آب نیز کمتر از حجم 5 گرم هوایی است که درون توپ جای گرفته (حجم 5 گرم هوا برابر با حجم توپ است). بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که ذرات شکر نزدیک‌تر به هم قرار گرفته‌اند و فشرده‌تر هستند. فاصله ذرات آب نسبت به هم بیشتر از ذرات شکر است و ذرات هوا نیز نسبت به ذرات آب، در فاصله بیشتری از هم قرار دارند.

آزمایش کنید صفحه 22 علوم هفتم

وسایل و مواد: سرنگ، چوب پنبه (پلاستیک)، وزنه، گیره، پایه، آب و شن
روش آزمایش
1- 3/4 حجم یکی از سرنگ‌ها را از آب و دیگری را از شن پر کنید.
2- با کشیدن پیستون، داخل سرنگ سوم به همان مقدار هوا وارد کنید.
3- نوک سرنگ‌ها را با درپوش آن محکم ببندید ( یا در یک چوب پنبه با پلاستیک فرو برید و با خمیر بازی دور آن را محکم ببندید تا تمام درزها گرفته شود).
4- سرنگ‌ها را با استفاده از گیره محکم ببندید و روی هر کدام، یک وزنه با جرم یکسان قرار دهید (یا با کف دست سرنگ را به سمت پایین فشار دهید).
5- مشاهدات خود را بنویسید. از این مشاهدات چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟
جواب : مشاهده می‌شود که حجم هوای داخل سرنگ کم می‌شود اما حجم شن و حجم آب تغییر نمی‌کند. از این آزمایش نتیجه می‌گیریم که می‌توان یک گاز را به راحتی متراکم کرد و حجم آن را کاهش داد اما نمی‌توان یک مایع یا جامد را به آسانی متراکم کرد.

گفت‌وگو کنید صفحه 23 علوم هفتم

نمودار زیر میزان افزایش حجم مقدار یکسانی از چند ماده را در اثر گرم کردن به مقدار یکسان نشان می‌دهد. درباره داده‌ های این نمودار در کلاس گفت‌وگو کنید.
گفت‌وگو کنید صفحه 23 علوم هفتم

جواب : اگر مقدار یکسانی از گاز، مایع، جامد فلزی و جامد نافلزی را به مقدار یکسان گرم کنیم، میزان افزایش حجم آنها با هم متفاوت خواهد بود. هر چه فاصله مولکول‌ها از هم بیشتر باشد و ملکول‌ها آزادی عمل بیشتری داشته باشند، در اثر گرم کردن بیشتر افزایش حجم پیدا می‌کنند. بنابراین در اثر گرم کردن، افزایش حجم گازها بیشتر از مایعات و افزایش حجم مایعات بیشتر از جامدات می‌باشد. از بین جامدات هم فلزات که به صورت شبکه‌ای از اتم‌ها در کنار هم قرار گرفته‌اند راحت‌تر از نافلزات حجمشان افزایش پیدا می‌کند. اتم‌ های نافلزات درون ساختار مولکولی قرار دارند و بین مولکول‌ های آنها نیز پیوند های ی وجود دارد که این ساختار باعث می‌شود افزایش حجم سخت‌تر صورت گیرد.

آزمایش کنید صفحه 23 علوم هفتم

یک بطری شیشه‌ای بردارید و یک بادکنک را محکم به درِ آن ببندید. حال یک پارچ پلاستیکی را تا نیمه از آب سرد پر کنید و بطری را درون آن قرار دهید؛ سپس پارچ پلاستیکی را تا نیمه از آب داغ پر کنید و دوباره بطری را درون آن قرار دهید. مشاهدات خود را یادداشت کنید.
هشدار: هنگام استفاده از آب داغ نکات ایمنی را رعایت کنید.
جواب : آب سرد اطراف بطری شیشه‌ای سبب می‌شود فاصله مولکول‌ های هوا از هم کم‌تر شده و حجم آن کاهش یابد. بنابراین بادکنک خالی می‌شود و بالعکس، آب داغ اطراف بطری شیشه‌ای سبب می‌شود فاصله مولکول‌ های هوا از هم بیشتر شده و حجم آن افزایش یابد. بنابراین مقداری از هوا وارد بادکنک می‌شود و بادکنک باد می‌شود

فکر کنید صفحه 24 علوم هفتم

شکل الف، وضعیت ذره‌ های هوای درون بطری را هنگامی که در آب سرد قرار دارد، نشان می‌دهد. با توجه به آنچه آموختید، وضعیت ذره‌ های هوای درون بطری را، هنگامی که در آب داغ قرار دارد (شکل ب) رسم کنید. پاسخ خود را توضیح دهید.
فکر کنید صفحه 24 علوم هفتم
جواب : ذره‌ های هوای درون بطری هنگامی که در آب سرد قرار دارد فاصله کمی نسبت به هم دارند. هنگامی که بطری درون آب داغ قرار می‌گیرد ذره‌ های هوا جنبش بیشتری پیدا می‌کنند و فاصله‌ٔ آنها بیشتر می‌شود. بنابراین فضای داخل بطری و بادکنک را پر می‌کند و باعث باد شدن بادکنک می‌شوند.